دریافت{تحقیق در مورد نظارت و کنترل }

دریافت /تحقیق در مورد نظارت و کنترل / سی آر|دریافت|1632004|crd1620630|تحقیق در مورد نظارت و کنترل ,نظارت و کنترل,دانلود تحقیق در مورد نظارت و کنترل ,نظارت,و,کنترل
هم اکنون فایل با موضوع تحقیق در مورد نظارت و کنترل آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 10 صفحه

قسمتی از متن .doc :

مقدمه :

نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت محسوب می گردد، بطوریکه بدون توجه به این جزء ، سایر اجزاء مدیریت ، مثل برنامه ریزی ، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آنها وجود ندارد. در حقیقت زمانی که یک برنامه تهیه شد و برای اجرای آن سازماندهی بعمل آمد و رهبری و هدایت آن مشخص شد ، انتظار این است که هدفهای برنامه تحقق پیدا کند و در اجرای برنامه ، اطمینان وجود داشته باشد که روند حرکت دقیقاً بسوی اهداف تعیین شده می باشد. گاهی ممکن است حتی جزئیات برنامه بصورت دقیق اجرا گردد اما جهت گیری کلی در اجرای برنامه دارای انحراف بوده و ما را از هدف دور سازد. اطمینان از اینکه اجرای برنامه و هدایت آن درست صورت می گیرد و در صورت مشاهده انحراف ، اقدام لازم برای تصحیح آن بعمل می آید، نیازمند فرآیندی است که آن را نظارت و کنترل می نامند.

تعریفی که در مورد کنترل و نظارت کرده اند عبارت است از : « ارزیابی تصمیم گیری ها و برنامه ها از زمان اجرای آنها و اقدامات لازم برای جلوگیری از انحراف عملیات نسبت به هدفهای برنامه و تصحیح انحرافات احتمالی بوجود آمده » . و همانطور که در این تعریف ملاحظه می گردد ، ارزشیابی جزئی از نظارت و کنترل بحساب می آید.

فرآیند کنترل شامل چند مرحله است که عبارتند از :

1- تعیین شاخصها یا معیارها متناسب با هدفهای برنامه و پیش بینی نتایج برنامه

2- تهیه و تدوین اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده

3- مقایسه اطلاعات مدون با معیارها و شاخصها

4- تصمیم گیری و اقدام اصلاحی برای رفع نواقص یا تصحیح انحرافها

در اسلام موضوع نظارت و کنترل در همه سطوح مدیریت بعنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته است که در این مقاله ابتدا اهمیت آن از نظر اسلام مورد بحث قرار می گیرد، سپس مراجع نظارت کننده در حکومت و مدیریت اسلامی و موضوع نظارت همگانی بیان می گردد و آنگاه به بحث پیرامون مراحل نظارت و کنترل پرداخته می شود.

كنترل و نظارت به عنوان يكى از وظايف اصلى مدير، از اركان اصلى و عناصر حياتى مديريت‏سالم و كارآمد است. مديران با انجام وظيفه برنامه‏ريزى، اهداف سازمان و راههاى دستيابى به آنها را مشخص مى‏كنند. آگاهى از اجراى دقيق برنامه‏ها و اطمينان به حركت‏سازمان در راستاى دستيابى به هدف‌هاى اصلى سازمان تنها در صورتى امكان‌پذير خواهد بود كه نظامى دقيق و جامع براى نظارت و كنترل وجود داشته باشد. هر سازمانى داراى منابع و امكاناتى است كه براى رسيدن به اهداف سازمان بايد از آنها به صورت مطلوب‏و بهينه‏بهره‏بردارى‏كند و اين‏امر جز در سايه‏وجود نظارت‏ و كنترل ‏امكان‌پذير نيست.

در منابع و آموزه‏هاى دينى، دستورات صريح و روشنى در مورد نظارت وجود دارد و مديران مسلمان به داشتن يك نظام كامل، جدى و عادلانه براى كنترل بر سازمان سفارش شده‏اند. نظام كنترلى كه مى‏توان از منابع دينى استخراج كرد، نظامى جامع، كامل، عادلانه و منحصر به فرد است. در اين نظام، خداوند متعال و فرشتگان الهى، ناظر بر اعمال، رفتار و نيات انسانها معرفى مى‏گردند و به انسان گوشزد مى‏شود كه همواره در محضر خداست و خدا و فرشتگان در همه حال ناظر بر اعمال و رفتار او هستند و بنابراين بايد مواظب اعمال و رفتار خود باشد. بر همين اساس، بحث نظارت انسان بر عملكرد خويشتن يا به عبارت ديگر، مسئله «خود كنترلى‏» مطرح مى‏شود. به انسان مسلمان توصيه مى‏شود كه همواره بر اعمال و رفتار خود نظارت داشته باشد و قبل از اينكه عملكردش مورد ارزيابى و سنجش ديگران قرار گيرد، خود عملكرد و رفتارش را مورد ارزيابى و حسابرسى قرار دهد.

علاوه بر اين دو نوع نظارت، مسئله نظارت عمومى و همگانى مطرح است و به همه مسلمانان دستور داده شده است كه در مقابل ديگران احساس مسئوليت كنند و در صورت مشاهده عملكرد نادرست‏يا انحراف از اهداف و تخلف از وظايف، تذكر دهند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند. همچنين مسئله نظارت مدير بر عملكرد كاركنان و اجراى برنامه‏ها در سازمان به دو صورت نظارت آشكار و پنهانى مطرح شده است. بنابراين، نظام جامع و كامل نظارتى كه مى‏توان با استفاده از منابع و آموزه‏هاى دينى استخراج كرد، داراى بخشها و انواع ذيل است:

1 - نظارت خداوند متعال (نظارت الهى);

2 - نظارت فرد بر اعمال خود (خود كنترلى);

3 - نظارت عمومى (نظارت همگانى);

4 - نظارت سازمانى:

الف: نظارت آشكار و رسمى به صورت مستقيم يا غيرمستقيم.

ب: نظارت مخفى و پنهانى.

قبل از توضيح هر يك از اين موارد، تذكر نكته‏اى ضرورى است و آن اينكه جامعيت و گستردگى نظام مطرح شده از جانب اسلام براى كنترل و نظارت، به معناى توصيه و سفارش به افراط و زياده‏روى در آن و سختگيرى بيش از حد نيست، بلكه به معناى دقت فراوان و تلاش براى درست انجام شدن آن است، زيرا همانگونه كه با بى‏توجهى به امر كنترل، سازمان قادر به تامين اهداف و اجراى برنامه‏هاى خود نخواهد بود و در مقابل فرصتها و تهديدها، نخواهد توانست عكس‏العمل مناسب نشان دهد، با زياده‏روى و افراط در آن نيز، روحيه استقلال‏طلبى و آزادى‏خواهى افراد ضربه خواهد خورد و كاركنان سازمان در مقابل كنترل و نظارت، مقاومت‏خواهند كرد.

نوع اول: نظارت الهى

يكى از سنتهاى ثابت الهى، نظارت كامل، دقيق و مداوم بر اعمال و رفتار و نيات انسانها و بازرسى و ارزيابى آنهاست. خداوند متعال در اين دنيا، دقيقا بر تمام اعمال، گفتار و نيات انسانها نظارت دارد و بر مبناى همين نظارت دقيق و كامل است كه در روز قيامت، همه كارهاى انسان را مورد ارزيابى و سنجش قرار مى‏دهد و پاداش و كيفر مناسب را براى هر يك از آنها تعيين مى‏كند.

خداوند سبحان در قرآن كريم بارها و در آيات متعدد، مسئله نظارت بر اعمال بندگانش را مطرح مى‏كند و خود را شاهد و ناظر بر كارهاى بندگان معرفى مى‏نمايد. مثلا در سوره مباركه توبه، خطاب به پيامبر گرامى اسلام(ص) مى‏فرمايد:

و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون و ستردون الى عالم الغيب والشهادة فينبئكم بما كنتم تعملون.

و (اى پيامبر) بگو [هر كارى مى‏خواهيد] بكنيد كه به زودى خدا و پيامبرش و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست و به زودى به سوى كسى بازمى‏گرديد كه پنهان و آشكار را مى‏داند و شما را از آنچه انجام مى‏داديد، آگاه خواهد كرد.

همچنان كه از اين آيه شريفه استفاده مى‏شود و در آيات ديگر قرآن كريم و نيز روايات معصومين(ع) بيان شده است، خداوند متعال علاوه بر اينكه تمام كارهاى انسان را مى‏بيند و آنها را به دقت زير نظر دارد، افكار و نيات انسانها نيز تحت نظارت كامل و دقيق او است. يكى ديگر از آياتى كه نشانگر اين حقيقت است، آيه‏اى است در سوره مباركه يونس كه خداوند سبحان مى‏فرمايد:

و ما تكون فى شان و ماتتلوا منه من قرآن ولاتعملون من عمل الا كنا عليكم شهودا اذ تفيضون فيه

در هر حال كه باشى و هر آيه‏اى از قرآن كه بخوانى و هر كارى كه انجام دهيد، ما در لحظه‏اى كه بدان مبادرت مى‏ورزيد، شاهد و ناظر بر شما هستيم.

اين آيه شريفه نيز بيانگر اين حقيقت است كه همه كارها و حركات انسان تحت نظر خدا بوده و خداوند متعال همواره و در همه حال ناظر و شاهد بر اعمال، رفتار و نيات انسان است. واقعيت اين است كه اگر انسان اين حقيقت را هميشه نصب‏العين خود قرار دهد و خداى سبحان را همواره شاهد و ناظر بر كارها، رفتارها و نيتهاى خود بداند، از هرگونه لغزش و خطا و خيانت مصون خواهد ماند. لذاست كه حضرت امام خمينى(ره) اين حقيقت را متذكر شده و فرمودند: «عالم محضر



مطالب دیگر:
📒تحقیق در مورد اثر تبلیغات در اسنک چی توز 📒تحقیق در مورد اثرات زيانبار خاك 📒تحقیق در مورد اجزاي تشكيل دهنده يك فيبر نوري 📒تحقیق در مورد احاديث خمس و زكات 📒تحقیق در مورد احاديث شجاعت 📒تحقیق در مورد احاديث 📒تحقیق در مورد احداث باغ زیتون 📒تحقیق در مورد اخلاق از دیدگاه روسو و ولتر 10 ص 📒تحقیق در مورد اخلاق اسلامی 6 📒تحقیق در مورد اخته کردن گوساله نر 📒تحقیق در مورد اخلاق جنسی مطهری 📒تحقیق در مورد اخلاق عملى و الگوهاى آن 📒تحقیق در مورد اخلاق و فقه 📒تحقیق در مورد ارتباط بزرگترها با جوانان 9 ص 📒تحقیق در مورد ادامه روستا 📒تحقیق در مورد اربعین 📒تحقیق در مورد ارتباط دختر و پسر 8 ص 📒تحقیق در مورد ارزش غذایی سیب رمینی وروشهای نگهداری آن 7ص 📒تحقیق در مورد ارتباطات و توسعه 📒تحقیق در مورد ارث و وراثت در اسلام 📒تحقیق در مورد ارزيابي مديريت چند اداره 📒تحقیق در مورد ارگونومیک 📒تحقیق در مورد از سال پيامبر اعظم(ص) تا اتحادملي و انسجام اسلامي 📒تحقیق در مورد ازدواج حضرت علی 📒تحقیق در مورد از طلوع تا غروب امام خمینی